Sunday, December 5, 2010

WALIMATUL URUS..

Hari ni selesai kenduri sahabat karibku, Nur Zufariza bt Mohd Zulkipli. First wedding among my schoolmate. Start daripada dia bertunang sampailah kenduri dia memang kami sangat teruja. Tanpa segan silu aku men'volunteer'kan diri nak jadi pengapit Zue. Hari yang ditunggu dah tiba, ikot plan geng kami, kami akan berkampung di rumah zue start daripada malam sebelum akad nkah. Tapi masing - masing dengan hal peribadi so tak dapat nak join together. Adeh..rosak program. Nak tak nak aku kena gak shoot dari Putra ke Pandan Indah sorang - sorang waktu malam. Sebenarnya jarang aku nak keluar malam sorang - sorang. Drive plak tuh. Tapi memikirkan commitment aku sebagai pengapit, Redah Kasi Pecah je r. Alhamdulillah, sampai rumah Zue tanpa sesat di malam hari. Bangga sungguh rasa diri ini. Muahaha..

Terus ke majlis akad nikah pagi esoknya 4 December 2010. Situasi di masjid hijau <- tak tau nama masjid tuh tapi yang penting dia colour hijau: maka tok imam merangkap tok kadi pon datanglah bagi menyempurnakan majlis. Mula - mula dia bagi ceramah dulu. Sorry to say, agak boring ceramah dia. Bukan apa gaya penyampaian dia macam ikot skrip (bagi aku lah). Tak payah peduli pasai penyampaian dia yang penting apa yang disampaikan tersemet di sanubari setiap saksi yang datang. Tok kadi ni pun tak tanya Nuar (suami Zue) bab - bab agama. Setengah tok kadi sangat particular, tanya Doa Qunut r, Rukun Iman, Rukun Islam dsb. Dengan sekali lafaz dan sekali nafas maka selesai upacara akad nikah. 

Nak cerita panjang - panjang pasai kemeriahan kenduri Zue memang tak kan habis. Mungkin dia sendiri akan update mengenai hari bahagia nya nanti. Dalam pada waktu - waktu senggang Zue, sempat aku dan kawan - kawan ku yang laen; Wanee, Zila & Syiera bertanya mengenai budget yang di gunakan untuk menyempurnakan majlisnya. Pergh..tak ingat. Terkejut bila dengar angka ribu - ribu ni. Majlis Zue kira dikategorikan sebagai sederhana dan taklah mewah. Tapi bila memikirkan wang yang keluar tak masuk - masuk nak telan air liur pun tak mampu. tambah plak bila Wanee cerita pasai kenduri sepupu sepapatnya. Fuhh!! Lap peluh. rasa macam nak jolok jari kt dalam mulut pastuh muntah.Tak sanggup nak dengar.

Runsing...Pening kepala..Serba salah..Kita nak buat benda baik tapi tak kan sampai kena keluar banyak duit? Yang tak da duit??Confirm berhutang punya. Tapi bagi sesetengah orang, tak salah untuk melabur, sekali dalam seumur hidup. Pendapat yang lain pula berkata, "Kau sanggup ke nak tanggung hutang? Silap - silap anak dah besar pun hutang tak habis bayar lagi".

Sebenarnya terpulang pada hak dan pilihan masing - masing. Memang Islam menuntut umatnya dalam kesederhanaan. Lagi - lagi dalam melakukan kebaikan. Tapi bayangkanlah, catering sekarang pun mahal. Satu kepala melebihi RM10. Ingat lagi kisah pada zaman Rasulullah s.a.w, baginda menyuruh seorang lelaki yang baru bernikah untuk menyembelihkan sekurang - kurangnya seekor kambing untuk walimatul urus sedangkan lelaki itu tidak mempunyai harta. tapi zaman sekarang, kalau kita buat kenduri dengan mihun goreng berlaukkan daging kambing.. Mau orang mengata kan??Haha..Mulut orang tak kan henti daripada berkata - kata.


So sekarang ni, untuk tidak memeningkan kepala mana - mana individu termasuk aku, perkahwinan nih satu pelaburan gak. Bagi sesiapa yang nak berhutang, buat je lah. Tapi kena ukur baju di badan sendiri lah. Jangan kau kerja tukang sapu sampah tapi nak buat majlis mega samapi kt PICC. Berangan namanya tuh!


Insya ALLAH, kalau kita buat benda baik ni ALLAH akan mudahkan rezeki kita. Banyak dalil dalam Al Quran ada disebutnya. Contoh terdekat ayat 1000 dinar. Antara maksud ayat tersebut; dan sesiapa yang bertaqwa kepada ALLAH, nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya), serta memberi rezeki dari jalan yang tidak terlintas dihatinya. Moga - moga kebaikan yang kita buat akan diterima ALLAH dan akan dibalasoleh NYA tanpa kita duga. Amin ya rabbal alamin..

1 comment: